Dydaktyka Języka Polskiego Jako Obcego - moduł I + II

podyplomowe3 SEMESTRY

Cel studiów

Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela kultury i języka polskiego cudzoziemców na wszystkich poziomach zaawansowania (A0-C2) zarówno w instytucjach krajowych, jak i w szkołach poza granicami Polski.

Adresaci

Adresatami studiów są absolwenci neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich a także absolwenci studiów niehumanistycznych

Korzyści dla słuchaczy

Absolwent zdobędzie wiedzę z zakresu metod nauczania języka polskiego jako obcego i opisów poziomów kompetencji językowej. Zapozna się z najnowszymi technikami nauczania podsystemów języka polskiego oraz metodami nauczania sprawności językowych i będzie umiał stosować je w praktyce dydaktycznej. Pozna metody testowania języka polskiego jako obcego, aby nauczał nie tylko zgodnie z obowiązującymi standardami, ale też potrafił przygotować do egzaminu państwowego. Absolwent zdobędzie umiejętność tworzenia określonych typów kursów i budowania autorskich programów dostosowanych do poziomu zaawansowania. Zaznajomi się z technikami multimedialnymi (słowniki, programy komputerowe, platformy e-learningowe) i sposobami ich wykorzystania w pracy lektora języka polskiego. 
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.

Kadra

Wykładowcami są glottodydaktycy języka polskiego, będący pracownikami ośrodków akademickich zajmujących się nauczaniem, testowaniem i promowaniem języka i kultury polskiej, mający wieloletnie doświadczenie w kształceniu lektorów języka polskiego.

Ramowy program

MODUŁ I - obowiązkowy dla absolwentów filologii polskiej 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli oraz cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).

  • Nauczanie polskiej wymowy i ortografii:
    - techniki nauczania wymowy i ortografii języka polskiego obcokrajowców
    - wymowa na lekcjach języka polskiego jako obcego – rola słuchania w treningu fonetycznym, rodzaje ćwiczeń fonetycznych
    - ortografia na lekcjach jpjo – słuchanie a ortografia, rodzaje ćwiczeń ortograficznych
    - teksty kultury na lekcji fonetyki
    - rodzaje dyktand
  • Nauczanie gramatyki:
    - najnowsze koncepcje nauczania gramatyki (nauczanie metodą komunikacyjną języka o rozwiniętej fleksji, kolejność wprowadzania poszczególnych zagadnień gramatycznych)
    - konwencjonalne i niekonwencjonalne techniki wprowadzania, utrwalania i praktykowania materiału gramatycznego
    - przegląd pomocy dydaktycznych przeznaczonych na poszczególne poziomy zaawansowania
    - zapoznanie słuchaczy z wykazem zagadnień gramatycznych dla poziomu B1, B2 i C1 według „Standardów wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”
  • Nauczanie słownictwa:
    - najnowsze koncepcje nauczania leksyki
    - konwencjonalne i niekonwencjonalne metody wprowadzania i utrwalania słownictwa
    - przegląd pomocy dydaktycznych
    - przegląd słowników języka polskiego – ogólnych i dla cudzoziemców
    - wykaz zagadnień leksykalnych dla poziomów B1, B2, C1 zawartych w „Standardach wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego”
  • Nauczanie mówienia i słuchania:
    - techniki nauczania mówienia i słuchania
    - prezentacja typów ćwiczeń z podziałem na poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
    - korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych
  • Nauczanie czytania i pisania:
    - techniki nauczania czytania i pisania
    - przykłady ćwiczeń do nauki czytania i pisania z podziałem na poszczególne poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
    - korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych
  • Nauczanie literatury i kultury:
    - funkcjonalizacja tekstów literackich na lekcji języka polskiego jako obcego
    - analiza propozycji metodycznych odnośnie do nauczania literatury i kultury polskiej jako obcej
    - prezentacja podręczników do nauczania jpjo pod kątem obecności i sposobu wykorzystania tekstów literackich
  • Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny cudzoziemców:
    - ogólna charakterystyka systemu językowego polszczyzny
    - wybrane trudności wynikające z różnic między polszczyzną a j. angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, etc.
    - problemy wynikające z interferencji językowej (typy kalek językowych)
    - problemy interkulturowe (trudności wynikające z różnic kulturowych)
    - polska specyfika kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego
  • Planowanie kursu i lekcji języka polskiego jako obcego:
    - zasady planowania kursu języka polskiego jako obcego
    - system certyfikatowy języka polskiego jako obcego i standardy wymagań egzaminacyjnych
    - charakterystyka podręczników i pomocy dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego
    - zadania lektora języka polskiego jako obcego
  • Pomiar wyników kształcenia – testowanie i sprawdzanie
    - rodzaje kontroli i jej znaczenie w dydaktyce języka obcego, pomiar różnicujący i sprawdzający
    - testy językowe i ich rodzaje, kryteria poprawności testu
    - ocenianie i punktowanie jednostek testu i zadań otwartych
    - certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego
    - testowanie sprawności językowych
    - testowanie części systemu języka polskiego
  • Multimedia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
    - teoretyczne podstawy wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu jpjo
    - programy komputerowe wspomagające pracę nauczyciela jpjo
    - e-słowniki języka polskiego, korpusy współczesnej polszczyzny, platformy edukacyjne – omówienie przydatności i sposobów wykorzystania na lekcji jpjo
  • Praktyki:
    - prowadzone są w Letniej Szkole Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców przy WSG

 

MODUŁ II – obowiązkowy dla absolwentów neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli oraz cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).

  • Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego:
    - podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki – budowa aparatu mowy, charakterystyka artykulacyjna głosek, zmiany głoskowe
    - odmiana rzeczowników, liczebników i przymiotników i czasowników
    - słowotwórstwo – sposoby tworzenia derywatów prostych i złożonych, najważniejsze formanty
    - budowa zdania prostego i złożonego, związki linearne, strukturalne i semantyczne, części zdania pojedynczego, typy zdań złożonych
  • Gramatyka funkcjonalna języka polskiego:
    - funkcje poszczególnych części mowy
    - funkcje składniowe i semantyczne przypadka
    - klasy semantyczne czasowników – charakterystyka
    - związki rzeczownika z liczebnikiem i rzeczownikiem
    - wybrane problemy budowy zdania prostego i złożonego
  • Stylistyka i kultura języka:
    - środowiskowe zróżnicowanie polszczyzny
    - odmiany stylowe języka polskiego
    - trudne miejsca polszczyzny
  • Polska literatura współczesna:
    - fazy rozwojowe literatury po 1945 r.
    - główne nurty w literaturze po 1945 r.
    - sylwetki pisarzy
  • Wiedza o filmie polskim:
    - główne nurty w filmie polskim po 1945 r.
    - polska szkoła filmowa
  • Teatr polski:
    - największe dokonania w teatrze polskim od renesansu do przełomu XIX i XX w.
    - polski teatr monumentalny
    - reformatorzy teatru polskiego
    - polski dramat i teatr na początku XXI wieku
  • Sztuka ludowa:
    - polskie tańce ludowe
    - podania i baśnie ludowe
    - główne nurty w sztuce ludowej
  • Wybrane zagadnienia z historii Polski:
    - najważniejsze wydarzenia w historii Polski od średniowiecza do współczesności
    - Polska w świecie współczesnym

Forma zaliczenia

Podstawą ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich przedmiotów oraz zdanie egzaminu z dydaktyki nauczania języka polskiego jako obcego i odbycie praktyki.

Ilość godzin

300 + 60 godzin praktyk

 

POLECAMY

Kontakt

Brodnica
tel. 56 493 20 32
e-mail: cedbrodnica@wp.pl

Bydgoszcz
tel. 52 567 00 68
e-mail: podyplomowe@byd.pl

Chojnice
tel. 513 146 624 lub 52 33 44 477
e-mail: chojnice@byd.pl

Działdowo
tel. 23 697 06 90
e-mail: dzialdowo@byd.pl

Ełk
tel. 87 621 76 11
e-mail: wgt@byd.pl

Inowrocław
Tel. 52 567 00 90
e-mail: inowroclaw@byd.pl

Kraków
tel. 12 412 06 68 lub 695 928 305
e-mail: studia@kire.pl

Łódź
tel. 42 689 72 10
email: sekretariat@wssm.edu.pl

Malbork
tel. 55 272 56 27 lub 515 538 527
e-mail: dziekanatwsg@byd.pl

Piła
tel. 67 211 76 26 lub 67 211 76 27
e-mail: pila@byd.pl

Radom
tel. 510 814 811
e-mail: studiapodyplomowe@karuzela.org

Słupsk
tel. 59 841 71 08 lub 59 841 71 09
e-mail: technik@technik.slupsk.pl

Toruń
tel. 56 69 69 444 lub 510 265 091
e-mail: wt@byd.pl

Włocławek
tel. 54 232 37 07 lub 882 110 751
e-mail: ezj@noedujetter.pl

Zgorzelec
tel. 609 528 727
e-mail: zgorzelec@byd.pl

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

© 2017 Wyższa Szkoła Gospodarki