Akademia Mentora i Tutora

Cel studiów:

Celem studiów jest przekazanie uczestnikom wiedzy praktycznej i umiejętności pozwalających na stosowanie mentoringu jako metody wsparcia o zindywidualizowanym, dostosowanym do potrzeb psychologicznych, społecznych i edukacyjnych ucznia charakterze. W ramach studiów przekazane zostaną psychologiczne, neuropsychologiczne i socjologiczne podstawy opisujące procesy mentoringu, przykłady praktycznych rozwiązań i projektów. Unikatowym walorem studiów jest znaczący udział zajęć warsztatowych, rozwijających samoświadomość i liczne kompetencje miękkie. Uczestnicy będą mieli także możliwość doświadczyć procesu mentoringu od strony podopiecznego, ponieważ relacja z opiekunem pracy podyplomowej realizowana będzie zgodnie ze schematem mentoringu formalnego.

Adresaci:

Studia skierowane są do osób zainteresowanych praktyczną realizacją procesów wsparcia uczniów i innych osób podopiecznych, realizowaną w efektywny i zindywidualizowany sposób. W szczególności studia skierowane są do pedagogów szkolnych, nauczycieli, trenerów, opiekunów i innych osób pracujących z młodzieżą (np. instruktorzy ZHP, pracownicy socjalni, asystenci rodziny) odpowiedzialnych za opiekę i wsparcie w procesie rozwoju osobistego lub przeciwdziałaniu wykluczeniu ze względów strukturalnych lub osobowych.

Korzyści dla słuchaczy:

Zdobycie dostatecznej i praktycznej wiedzy na temat planowania procesu mentoringu w aspekcie organizacyjnym (naboru, dopasowania) i interpersonalnym (współpracy z podopiecznym), rozwój samoświadomości i kompetencji interpersonalnych. Uczestnicy studiów zdobędą niezbędne umiejętności pozwalające na podejmowanie inicjatyw indywidualnego formalnego i nieformalnego wsparcia podopiecznych (w szczególności uczniów). Szereg warsztatów umożliwi trening praktycznych umiejętności zarządzania czasem i celami, przeciwdziałania wypaleniu, komunikacji i relaksacji. Doświadczenie opieki mentora umożliwi bezpośrednie poznanie korzyści płynących z wdrażania mentoringu w pracy z podopiecznymi, a także przełożenie narzędzi i technik na osobiste doświadczenie. Efektem uczestnictwa w studiach będzie rozwój samowiedzy i lepsze dopasowanie stosowanych metod wychowawczych i dydaktycznych do osobistych preferencji.

Kadra:

Zajęcia na studiach prowadzone są w nowoczesnej i aktywnej formie ćwiczeń, treningów, symulacji oraz multimedialnych wykładów. Wszyscy wykładowcy mają doświadczenie w zakresie reprezentowanej dyscypliny – psychologii, pedagogiki i pracy socjalnej, ale przede wszystkim wszyscy mają doświadczenie w relacjach mentoringu formalnego lub nieformalnego, są świadomi jego znaczenia dla rozwoju jednostki i bezcennego wsparcia, jakiego dostarcza ten typ relacji.

Unikalną formą jest zindywidualizowana opieka mentora nad każdym ze słuchaczy realizowana w postaci regularnych spotkań indywidualnych lub e-mentoringu.

Ramowy program:

Blok I. Trening podstawowych kompetencji mentora – świadomości siebie i otoczenia

Warsztat o charakterze interpersonalno-integracyjnym

Podstawy analizy transakcyjnej
Diagnoza kompetencji interpersonalnych
Diagnoza własnych zasobów

Diagnoza własnego stylu pomagania.

Style pomagania – silne i słabe strony
Diagnoza własnego stylu

Warsztat przeciwdziałania wypaleniu mentora

Wypalenie jako zagrożenie wypływające z zaangażowania
Identyfikacja zagrożenia wypaleniem
Techniki wczesnego przeciwdziałania wypaleniu

Warsztat technik relaksacyjnych

Stres i relaks
Proste techniki relaksacji
Wpływ relaksacji na redukcję napięć psychiki i ciała

Blok II. Wykorzystanie psychologii w mentoringu

Psychologia osobowości

Osobowość
Temperament
Inteligencja

Neuropsychologia w komunikacji

Kreatywność i autonomia w szkole
Prawidłowości rozwoju i funkcjonowania mózgu
Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania pamięci
Neuroplastyczność

Mechanizmy procesu zmiany

Akceptacja zmiany
Etapy oporu wobec zmiany i jej akceptacji
Inhibitory zmian

Blok III. Wstęp do mentoringu

Podstawy mentoringu, coachingu i tutoringu

Różnice i podobieństwa mentoringu, coachingu i tutoringu.
Mentoring jako wsparcie społeczne.
Mentoring sponsoringowy

Zasady pracy mentora z podopiecznym

Mentoring jako udzielania wsparcia – formy i style wspierania
Zagrożenie zastępowaniem zamiast wspierania
Towarzyszenie w błędnych decyzjach
Budowanie i utrzymywanie granic (kontrakt psychologiczny)

Formy mentoringu

Mentoring rówieśniczy
Mentoring grupowy
E-mentoring

Blok IV. Warsztat pracy mentora

Narzędzia diagnostyczne

Określanie potrzeb podopiecznego (testy psychologiczne)
Monitorowanie rozwoju i zmian potrzeb
Analiza zasobów wewnętrznych i zewnętrznych podopiecznego

Warsztaty zarządzania czasem

Diagnozowanie profilu orientacji czasowej
Identyfikacja źródeł zakłóceń kontrolowania czasu
Asertywność jako mechanizm ochrony czasu

Warsztaty umiejętności komunikacyjnych

Aktywne słuchanie
Diagnozowanie i niwelowanie barier komunikacji

Tworzenie planów rozwoju podopiecznego (zarządzanie celami)

Identyfikacja celów strategicznych i operacyjnych
Definiowanie celów zgodnie z zasadami SMART i SMARTER

Blok V. Mentoring w zastosowaniu

Mentoring ucznia zdolnego

Uczeń zdolny jako uczeń o szczególnych potrzebach edukacyjnych
Wspieranie rozwoju poprzez indywidualizację wsparcia

Mentoring rodzicielski

Rodzic jako mentor nieformalny
Współpraca mentora formalnego (nauczyciela) i nieformalnego (rodzica)

Wspieranie mentoringu rówieśniczego

Potencjał mentoringu rówieśniczego
Przykłady zastosowania mentoringu rówieśniczego (program Starszy Brat Starsza Siostra)
Korzyści z mentoringu rówieśniczego dla mentora, podopiecznego i środowiska szkolnego

Organizowanie mentoringu

Dobór mentorów – diagnozowanie potencjału mentora
Mechanizmy dopasowania mentor-podopieczny
Wykorzystanie mentoringu naturalnego jako podstawy mentoringu formalnego

Blok VI. Warsztat pracy tutora

Tutoring jako proces wychowawczy

Przebieg tutorialu
Metody coachingowe w trakcie tutorialu
Metoda dialogu motywującego i metoda projektu

Diagnozowanie i zarządzanie talentami ucznia

Narzędzia diagnozy talentów i zainteresowań
Diagnozowanie stylu uczenia się ucznia
Diagnozowanie i kształtowanie inteligencji emocjonalnej

Wybrane metody socjoterapeutyczne w tutoringu

Dialog terapeutyczny
Drama
Arteterapia

Blok VII. Doświadczenie mentoringu i obrona

Relacje z mentorem indywidualnym (seminarium)
Przygotowanie i obrona pracy – analiza przebiegu mentoringu

Forma zaliczenia:

test z wybranych zagadnień programowych
praca dyplomowa

Ilość godzin: 120

Ilość semestrów: 2

 

POLECAMY

Kontakt

Bydgoszcz
tel. 52 567 00 68
e-mail: podyplomowe@byd.pl

Chojnice
tel. 534 893 777 lub 52 567 00 12
e-mail: chojnice@byd.pl

Działdowo
tel. 23 697 06 90
e-mail: dzialdowo@byd.pl

Ełk
tel. 87 621 76 11
e-mail: malgorzata.glapiak@byd.pl
natalia.przestrzelska@byd.pl

Inowrocław
Tel. 52 567 00 97
e-mail: weronika.wieloch@byd.pl

Kraków
tel. 12 412 06 68 lub 695 928 305
e-mail: studia@kire.pl

Lębork
tel. 663 800 665
e-mail: lebork@byd.pl

Malbork
tel. 55 272 56 27
e-mail: dziekanatwsg@byd.pl

Piła
tel. 67 211 76 26 lub 67 211 76 27
e-mail: pila@byd.pl

Słupsk
tel. 59 841 71 09 lub 694 400 676
e-mail: technik@technik.slupsk.pl
dziekanat.slupsk@byd.pl

Toruń
tel. 56 69 69 444 lub 510 265 091
e-mail: wt@byd.pl

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

© 2024 Wyższa Szkoła Gospodarki