Akademia Mentora i Tutora
Cel studiów:
Celem studiów jest przekazanie uczestnikom wiedzy praktycznej i umiejętności pozwalających na stosowanie mentoringu jako metody wsparcia o zindywidualizowanym, dostosowanym do potrzeb psychologicznych, społecznych i edukacyjnych ucznia charakterze. W ramach studiów przekazane zostaną psychologiczne, neuropsychologiczne i socjologiczne podstawy opisujące procesy mentoringu, przykłady praktycznych rozwiązań i projektów. Unikatowym walorem studiów jest znaczący udział zajęć warsztatowych, rozwijających samoświadomość i liczne kompetencje miękkie. Uczestnicy będą mieli także możliwość doświadczyć procesu mentoringu od strony podopiecznego, ponieważ relacja z opiekunem pracy podyplomowej realizowana będzie zgodnie ze schematem mentoringu formalnego.
Adresaci:
Studia skierowane są do osób zainteresowanych praktyczną realizacją procesów wsparcia uczniów i innych osób podopiecznych, realizowaną w efektywny i zindywidualizowany sposób. W szczególności studia skierowane są do pedagogów szkolnych, nauczycieli, trenerów, opiekunów i innych osób pracujących z młodzieżą (np. instruktorzy ZHP, pracownicy socjalni, asystenci rodziny) odpowiedzialnych za opiekę i wsparcie w procesie rozwoju osobistego lub przeciwdziałaniu wykluczeniu ze względów strukturalnych lub osobowych.
Korzyści dla słuchaczy:
Zdobycie dostatecznej i praktycznej wiedzy na temat planowania procesu mentoringu w aspekcie organizacyjnym (naboru, dopasowania) i interpersonalnym (współpracy z podopiecznym), rozwój samoświadomości i kompetencji interpersonalnych. Uczestnicy studiów zdobędą niezbędne umiejętności pozwalające na podejmowanie inicjatyw indywidualnego formalnego i nieformalnego wsparcia podopiecznych (w szczególności uczniów). Szereg warsztatów umożliwi trening praktycznych umiejętności zarządzania czasem i celami, przeciwdziałania wypaleniu, komunikacji i relaksacji. Doświadczenie opieki mentora umożliwi bezpośrednie poznanie korzyści płynących z wdrażania mentoringu w pracy z podopiecznymi, a także przełożenie narzędzi i technik na osobiste doświadczenie. Efektem uczestnictwa w studiach będzie rozwój samowiedzy i lepsze dopasowanie stosowanych metod wychowawczych i dydaktycznych do osobistych preferencji.
Kadra:
Zajęcia na studiach prowadzone są w nowoczesnej i aktywnej formie ćwiczeń, treningów, symulacji oraz multimedialnych wykładów. Wszyscy wykładowcy mają doświadczenie w zakresie reprezentowanej dyscypliny – psychologii, pedagogiki i pracy socjalnej, ale przede wszystkim wszyscy mają doświadczenie w relacjach mentoringu formalnego lub nieformalnego, są świadomi jego znaczenia dla rozwoju jednostki i bezcennego wsparcia, jakiego dostarcza ten typ relacji.
Unikalną formą jest zindywidualizowana opieka mentora nad każdym ze słuchaczy realizowana w postaci regularnych spotkań indywidualnych lub e-mentoringu.
Ramowy program:
Blok I. Trening podstawowych kompetencji mentora – świadomości siebie i otoczenia
Warsztat o charakterze interpersonalno-integracyjnym
Podstawy analizy transakcyjnej
Diagnoza kompetencji interpersonalnych
Diagnoza własnych zasobów
Diagnoza własnego stylu pomagania.
Style pomagania – silne i słabe strony
Diagnoza własnego stylu
Warsztat przeciwdziałania wypaleniu mentora
Wypalenie jako zagrożenie wypływające z zaangażowania
Identyfikacja zagrożenia wypaleniem
Techniki wczesnego przeciwdziałania wypaleniu
Warsztat technik relaksacyjnych
Stres i relaks
Proste techniki relaksacji
Wpływ relaksacji na redukcję napięć psychiki i ciała
Blok II. Wykorzystanie psychologii w mentoringu
Psychologia osobowości
Osobowość
Temperament
Inteligencja
Neuropsychologia w komunikacji
Kreatywność i autonomia w szkole
Prawidłowości rozwoju i funkcjonowania mózgu
Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania pamięci
Neuroplastyczność
Mechanizmy procesu zmiany
Akceptacja zmiany
Etapy oporu wobec zmiany i jej akceptacji
Inhibitory zmian
Blok III. Wstęp do mentoringu
Podstawy mentoringu, coachingu i tutoringu
Różnice i podobieństwa mentoringu, coachingu i tutoringu.
Mentoring jako wsparcie społeczne.
Mentoring sponsoringowy
Zasady pracy mentora z podopiecznym
Mentoring jako udzielania wsparcia – formy i style wspierania
Zagrożenie zastępowaniem zamiast wspierania
Towarzyszenie w błędnych decyzjach
Budowanie i utrzymywanie granic (kontrakt psychologiczny)
Formy mentoringu
Mentoring rówieśniczy
Mentoring grupowy
E-mentoring
Blok IV. Warsztat pracy mentora
Narzędzia diagnostyczne
Określanie potrzeb podopiecznego (testy psychologiczne)
Monitorowanie rozwoju i zmian potrzeb
Analiza zasobów wewnętrznych i zewnętrznych podopiecznego
Warsztaty zarządzania czasem
Diagnozowanie profilu orientacji czasowej
Identyfikacja źródeł zakłóceń kontrolowania czasu
Asertywność jako mechanizm ochrony czasu
Warsztaty umiejętności komunikacyjnych
Aktywne słuchanie
Diagnozowanie i niwelowanie barier komunikacji
Tworzenie planów rozwoju podopiecznego (zarządzanie celami)
Identyfikacja celów strategicznych i operacyjnych
Definiowanie celów zgodnie z zasadami SMART i SMARTER
Blok V. Mentoring w zastosowaniu
Mentoring ucznia zdolnego
Uczeń zdolny jako uczeń o szczególnych potrzebach edukacyjnych
Wspieranie rozwoju poprzez indywidualizację wsparcia
Mentoring rodzicielski
Rodzic jako mentor nieformalny
Współpraca mentora formalnego (nauczyciela) i nieformalnego (rodzica)
Wspieranie mentoringu rówieśniczego
Potencjał mentoringu rówieśniczego
Przykłady zastosowania mentoringu rówieśniczego (program Starszy Brat Starsza Siostra)
Korzyści z mentoringu rówieśniczego dla mentora, podopiecznego i środowiska szkolnego
Organizowanie mentoringu
Dobór mentorów – diagnozowanie potencjału mentora
Mechanizmy dopasowania mentor-podopieczny
Wykorzystanie mentoringu naturalnego jako podstawy mentoringu formalnego
Blok VI. Warsztat pracy tutora
Tutoring jako proces wychowawczy
Przebieg tutorialu
Metody coachingowe w trakcie tutorialu
Metoda dialogu motywującego i metoda projektu
Diagnozowanie i zarządzanie talentami ucznia
Narzędzia diagnozy talentów i zainteresowań
Diagnozowanie stylu uczenia się ucznia
Diagnozowanie i kształtowanie inteligencji emocjonalnej
Wybrane metody socjoterapeutyczne w tutoringu
Dialog terapeutyczny
Drama
Arteterapia
Blok VII. Doświadczenie mentoringu i obrona
Relacje z mentorem indywidualnym (seminarium)
Przygotowanie i obrona pracy – analiza przebiegu mentoringu
Forma zaliczenia:
test z wybranych zagadnień programowych
praca dyplomowa
Ilość godzin: 120
Ilość semestrów: 2