Akademia Trenerów
Cel studiów:
Trener warsztatu umiejętności psychospołecznych to osoba prowadząca różne formy szkolące i rozwijające. Potrafi przeprowadzić diagnozę potrzeb i przewidywanych efektów społecznych dla środowisk (organizacji, instytucji), na rzecz których prowadzony jest warsztat. Przygotować koncepcję(scenariusz) i przeprowadzić warsztat umiejętności psychospołecznych z zakresu komunikacji, asertywności, negocjacji, z zakresu obsługi klienta i podobnych tematów. Trenerzy to grupa zawodowa pracująca w edukacji, biznesie, organizacjach społecznych i wszędzie tam, gdzie ludzie chcą się rozwijać i doskonalić. Ponieważ permanentna edukacja jest wymogiem dzisiejszych czasów, wiec jest to zawód teraźniejszości i przyszłości. Każdy z nas kilka razy w życiu zmieni prace i charakter wykonywanej pracy, a szkolenia będą niezbędne do wdrożenia się na nowe stanowisko pracy i rozwijać kompetencje zawodowe. Szkolą się wszyscy, począwszy od wielkich korporacji po niewielkie firmy. Chcemy przygotować trenerów kompetentnych i spełniających wymogi zarówno pracodawców jak i organizacji rekomendujących te kwalifikacje ( Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Polska Izba Firm Szkoleniowych itp.).
Przygotowanie uczestników do samodzielnego planowania i prowadzenia warsztatów metodami aktywizującymi oraz wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności z zakresu konstruktywnej komunikacji i kontaktu interpersonalnego. Rozwój predyspozycji osobistych i kompetencji zawodowych trenera.
Adresaci:
Studia adresowane są do wszystkich, którzy w swojej pracy zajmują się szkoleniem i rozwijaniem kompetencji lub chcieliby to robić w przyszłości. Szczególnie zaś zapraszamy kandydatów na trenerów, trenerów wewnętrznych, osoby występujące w roli szkoleniowców, menadżerów odpowiedzialnych za szkolenia pracowników, psychologów, pedagogów, socjologów, lekarzy i studentów piątego roku studiów, osoby przygotowujące się do prowadzenia szkoleń.
Korzyści dla słuchaczy:
Absolwenci Szkoły Trenerów będą przygotowani do przygotowania i przeprowadzenia zajęć warsztatowych i innych form szkoleniowych. Nauczą się kierować zespołem wykorzystując zasoby osób szkolących się. Poznają w praktyce rozwiązywanie problemów grupowych i stosowanie metod aktywizujących w procesie rozwoju i uczenia. Dowiedzą się jak rozwijać własne możliwości i kompetencje trenerskie.
Program, formy i wymiar szkolenia są dostosowane do wymogów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stwarza możliwość ubiegania się o rekomendacje trenerskie trenera warsztatu umiejętności psychospołecznych
Zawiera część treningową w wymiarze dającym możliwość przygotowania osobowościowego (różne formy pracy nad sobą), oraz część warsztatową, uczącą konkretnej metody pracy.
wyposaża w niezbędną wiedzę potrzebną do prowadzenia warsztatów umiejętności psychospołecznych.
Kadra:
Trenerzy I, II i III stopnia, rekomendowani przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Prowadzący zajęcia to doświadczeni szkoleniowcy, spełniający standardy PTP i zasiadający w ich władzach ( członkowie Rady Trenerów i Sekcji Trenerskiej przy PTP).
Ramowy program:
Co wyróżnia ten program?
Możliwość uczestnictwa w warsztatach i treningach psychologicznych
Uczenie się od najlepszych
Praca metodami aktywizującymi
Możliwość sprawdzenia nabytych umiejętności w działaniu pod opieką superwizorską
220 godzin i tylko 2 semestry
Spełnia wymagania szkoleniowe niezbędne do ubiegania się o rekomendacje trenerskie I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Program:
Studium przebiega etapowo.
I. Etap umiejętności interpersonalnych i pracy z grupą.
- Trening umiejętności interpersonalnych i współpracy w grupie ( 40 godzin, sesja wyjazdowa).Tożsamość trenera- specyfika zawodu, etyka, blaski, cienie, pułapki.
- Konstruktywny kontakt komunikacja w pracy z grupą zadaniową i asertywność trenera.
- Autoprezentacja i sztuka prezentacji.
- Dynamika małej grupy i style kierowania grupą.
- Metody aktywizujące w pracy z grupą ( uczestnicy poznają metody i prowadzą wybrane ćwiczenia)
II. Etap umiejętności konstruowania warsztatu ( szkolenia).
- Analiza potrzeb szkoleniowych organizacji.
- Tworzenie projektów szkoleniowych i scenariuszy warsztatów. Ewaluacja i monitoring efektywności pracy trenera.
- Trening zadaniowy – Organizacja szkolenia, symulacja fragmentów warsztatów.
- Sytuacje trudne w pracy z grupą . Trener w roli mediatora i negocjatora.
- Ten etap kończy się przeprowadzeniem w zespole 6-godzinnego szkolenia. Uczestnicy będą pracować w parach pod superwizją trenerów i superwizorów.
- Spotkanie treningowo- superwizyjne omawiające prace uczestników i perspektywy rozwoju( moje mocne i słabe strony, rozwój warsztatu trenerskiego) – sesja obowiązkowa
Jest możliwość powołania grupy zaawansowanej, przygotowującej się do uzyskania rekomendacji PTP, PIFS, STOP. Kandydaci powinni wykazać się doświadczeniem przeprowadzenia 10 warsztatów 16 godzinnych, szkoleniami własnymi z zakresu psychoedukacji – min. 100 godzin Program rocznego szkolenia dostosowany byłby do potrzeb grupy i modyfikowany po rozmowach kwalifikacyjnych.
Przykładowy program dla grupy zaawansowanej:
Trening interpersonalny
Analiza dynamiki procesu grupowego
Budowanie niekonwencjonalnych projektów i programów szkoleniowych (dostosowanie do profilu grupy, specyfiki problemu, odbiorców itp.)
Sytuacje trudne w pracy warsztatowej
Superwizja bezpośrednia 16-godzinnego warsztatu (trzeba samodzielnie zorganizować grupę do szkolenia)
Superwizja indywidualna i grupowa
Forma zaliczenia:
Warunkiem ukończenia Studiów Podyplomowych Akademia Trenera jest:
Obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach
Wykonanie zadań między sesjami (mi. przygotowanie prezentacji multimedialnej, prace nad badaniem potrzeb, przeprowadzenie szkolenia pod superwizją)
Napisanie pracy podyplomowej- wdrożeniowej (szczegółowy scenariusz 16- godzinnego warsztatu).
Z kandydatami zostaną przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne na rozpoznania ich potrzeb i oczekiwań.
Ilość godzin: 220
Ilość semestrów: 2